Animatie laten maken. Hoe ziet mijn creatieve proces eruit?

Het laten maken van een animatie vereist een duidelijke aanpak. Hoe ziet dit creatieve proces er precies uit? We starten altijd met een intake en eindigen met een mooi afgerond product. Hieronder lees je hoe het laten maken van een animatie in zijn werk gaat.

Werkwijze animatie - Hoe wordt een animatie gemaakt?

Een animatie maken!

Tijdens het creatieve proces van een animatie maken werk ik samen met andere professionals. Zo kan iedere creative aan de slag met zijn of haar expertise. Uiteraard neem ik dit helemaal uit handen en zorg ik dat er in het eindstadium een mooie en complete animatie wordt opgeleverd. Ook een animatie laten maken? Download de animatie briefing!

Intakegesprek animatie - Animatie laten maken

1. Intakegesprek

Een goed begin is het halve werk! Tijdens het intakegesprek neem ik jouw animatie briefing door. In dit document vertel je over het doel van de animatie, de doelgroep en de call to action.

Animatie script

2. Concept & Script

Jouw wensen geef ik vorm in een concept. Dit concept is als het ware een terugkoppeling op jouw briefing. Met al deze input wordt het script geschreven, de rode draad van de animatie.

Animatie storyboard

3. Storyboard en visuele stijl

Het uitgeschreven script omvat enkel nog tekst. Om jouw verhaal te laten leven, wordt de visuele stijl van de animatie ontworpen. Ook werken we het animatie storyboard tot in detail uit.

Voice-over animatie

4. Voice over

Het werken met een voice over is slim! Dit zorgt namelijk voor een prettige timing in de animatie. We kunnen samen kijken welk stemgeluid het beste past bij jouw verhaal.

Animatie laten maken

5. Animatie

Nu is het tijd om alles samen te gieten tot een krachtige animatie. De illustraties en woorden komen tot leven en worden uitgewerkt tot een mooi samenhangend geheel.

Sound design animatie

6. Sound design

Bij een animatie hoort natuurlijk ook passend sound design. Dit kan van eenvoudig tot perfect aangesloten, als het maar past bij het verhaal en de illustraties.

Een animatie laten maken? Zo bereid je je voor!

Een animatie is de 1 minute of fame van jouw bedrijf. En in die minuut wil je jouw boodschap natuurlijk zo effectief mogelijk neerzetten. Logisch! Zo creëer je maximale impact bij jouw publiek. Maar hoe ga je het beste te werk voordat je een animatie laat maken? Lees mijn blog en ontdek hoe je je  met een paar simpele stappen kunt voorbereiden.

Animatie laten maken met impact

Animatie Q&A

Hieronder vind je een aantal veelgestelde vragen over animaties laten maken. Met mijn antwoorden uiteraard! Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur mij dan zeker een berichtje.

Wat is de toegevoegde waarde van een animatie?

Mensen onthouden 80% van wat ze zien en slechts 20% van wat ze alleen lezen.

Bovendien vertalen we een groot deel van de informatie die wij binnenkrijgen zelf al naar beelden. Wij mensen vinden het dus erg fijn om informatie te verwerken door middel van beeld.

Kortom, door jouw boodschap te verwerken in een animatie wordt deze veel beter onthouden. Daarnaast is informatie in de vorm van een animatie veel leuker om te consumeren.

Een ander pluspunt van een animatie maken is dat je als organisatie heel kritisch moet kijken naar wat je precies wil vertellen. Niemand wil namelijk een hele lange video bekijken. Een korte animatie laten maken zorgt ervoor dat je een duidelijke verhaallijn met een concrete boodschap neerzet.

Waarom een animatie laten maken?

Een animatie is de perfecte manier om een boodschap krachtig over te brengen. De bewegende beelden trekken de aandacht. De animatiestijl zorgt voor informatieconsumptie op een entertainende wijze. En de korte concrete verhaallijn resulteert in het helder overbrengen van de boodschap.

Daarnaast kun je met animaties alle kanten op. Een paar voorbeelden:

  • Een korte promotie van een nieuw te lanceren product.
  • Een leuke stelling in een social animatie om input te verzamelen over je doelgroep.
  • Een explanimation om uit te leggen hoe een klant zich aanmeldt voor jouw dienst.
  • Met een zorganimatie een patiënt voorbereiden op wat hij of zij kan verwachten tijdens een behandeling.
  • Of de jaarcijfers en groei van jouw organisatie presenteren in een infographic animatie.

Kortom, met een animatie kan je iets erg goed vertellen, uitleggen, voorleggen of promoten. Maar ook je doelgroep entertainen of een doel of groep een warm hart toedragen.

Op welke kanalen kun je een animatie gebruiken?

Eigenlijk kun je een animatie op ontzettend veel verschillende kanalen inzetten. Een aantal logische plekken zijn natuurlijk jouw website en social media kanalen als Facebook, Instagram, LinkedIn en natuurlijk YouTube.

Maar daarnaast kun je animaties ook inzetten in social advertenties, reclamespotjes, banner ads, tijdens belangrijke team meetings, presentaties en zelfs in webinars of online trainingen.

Wat is een uitleganimatie?

Een uitleganimatie is, zoals de naam al suggereert, een animatie met als doel iets uit te leggen. Dat ‘iets’ kan natuurlijk van alles zijn.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het verhaal achter jouw bedrijf of organisatie
  • Een heldere opsomming van de diensten die je levert
  • Het verloop en eindresultaat van een project
  • De werking van een nieuw product dat je op de markt brengt
  • De aanmeldprocedure voor een dienst van jouw organisatie
  • Een training of cursus, bijvoorbeeld hoe je een hartmassage geeft

Wat is een infographic animatie?

In een infographic animatie worden op overzichtelijke en entertainende wijze cijfers gecommuniceerd.

Zo kun je een infographic animatie gebruiken als:

  • een ‘digitale’ display van belangrijke resultaten.
  • een manier om door jouw organisatie uitgevoerd onderzoek te presenteren.
  • een methode om jouw team te overtuigen met benchmark vergelijkingen.
  • een boost om jouw doelgroep te inspireren met interessante cijfers.

Wat is een social animatie?

Animaties zijn niet meer weg te denken op sociale kanalen als Facebook, YouTube en Instagram, maar vergeet LinkedIn ook zeker niet.

Animaties voor social media zijn feitelijk een verkorte variant van een uitleganimatie. Ze duren namelijk maximaal 30 seconden en op Instagram Stories zelfs nog korter, tot 15 seconden. Het mooie daarvan is dat de animatie meteen tot de kern moet komen. Daar help ik je graag bij.

Wat is een animatie briefing?

Een animatie briefing is een document waarin je een aantal vragen beantwoordt over het animatieproject dat we samen gaan starten.

Deze vragen zijn bedoeld om een aantal belangrijke zaken duidelijk te krijgen. Daaronder vallen bijvoorbeeld het verhaal, het doel en de tone of voice.

Met een voorbereide animatie briefing maken we samen direct een goede start en kan er efficiënt aan het animatieproject gewerkt worden. Je kunt het template van mijn animatie briefing nu al online bekijken en downloaden.

Wat zijn de kosten voor een animatie?

Elke animatie is natuurlijk verschillend, maar het is fijn om te weten aan welke kosten je kunt denken. Een uitleganimatie van 1 minuut kost ongeveer 2600 euro. Bekijk voor meer informatie mijn animatie tarieven. Of download de digitale animatie brochure om deze informatie altijd bij de hand te hebben.

Hoe lang moet een animatie duren?

Het uitgangspunt is dat een uitleganimatie niet langer dan 1,5 minuut moet duren. Zelfs – of misschien wel juist – wanneer het een complexe boodschap betreft.

Op deze manier wordt je aangespoord om zeer kritisch naar je boodschap te kijken. Wat is nou de echte kern? En wat kan ik weglaten? Als resultaat bereiken we een duidelijke animatie, die snel tot de kern komt én, niet onbelangrijk, leuk blijft om naar te kijken.

Hoe wordt een animatie gemaakt?

Goede vraag. Een animatie bestaat natuurlijk uit verschillende elementen, zoals een script, voice-over, illustraties en geluid. Deze zijn allemaal onderdeel van het proces om tot het eindproduct te komen.

Laten we beginnen bij het begin, het intakegesprek. Hierin nemen we de door jou ingevulde animatie briefing door. Vervolgens gaat een tekstschrijver aan de slag met het script en wordt op basis daarvan het storyboard en het stijlvoorstel uitgewerkt.

De voice-over kan worden ingesproken en het animeren gaat beginnen. Als finishing touch gaat de sound designer aan de slag met het geluid voor de animatie. Zo is het verhaal mooi rond.

Hoe lang duurt het maken van een animatie?

Voor een uitleganimatie van 1 – 1,5 minuut moet je denken aan een doorlooptijd van 4 weken.

Naast het schrijven van het script, het maken van het storyboard en het animeren van de illustraties, maken we ook tijd vrij om feedback te geven en te verwerken.

Wat moet ik aanleveren voor een animatie?

Een aantal factoren zijn erg belangrijk voordat we het project gaan starten. De ingevulde briefing die we samen zullen bespreken. En huisstijlelementen zoals logo en het huisstijlhandboek als deze aanwezig zijn. Download via de popup mijn nieuwe digitale brochure om deze informatie altijd bij de hand te hebben.

Waarom een animatie laten maken door Popsicle Media?

Ik houd van een duurzame samenwerking en investeer hier graag in. Op deze manier leer ik jouw organisatie ook beter kennen. Zo zullen we misschien niet enkel 1 keer een toffe animatie maken, maar vaker jouw producten of verhaal in de spotlights zetten.

Bij mij ben je verzekerd van aandacht en kwaliteit. Ik vind het niet alleen belangrijk dat jij blij bent met de animatie, maar zeker ook je doelgroep!

Mijn stijl springt er uit door het gebruik van krachtige kleuren, waar je vrolijk van wordt. Kortom een animatie de je graag met je klanten wil delen.

Samenwerken? Het begint allemaal met een simpele 'hallo'.

Een animatie laten maken? Of een vraag voor mij? Don’t be a stranger! Vul het formulier in of mail mij direct via onderstaande link en ik neem graag contact met je op.

    Recente animatieprojecten

    Bekijk hieronder mijn laatste animatieprojecten. Spreekt mijn animatiestijl jou aan en wil je meer weten? Bekijk mijn tarieven, download de animatie briefing template of stuur mij direct een bericht.

    Animatie Digisterker – Digitale zorg

    Animatie Digisterker – Digitale zorg

    ZDHC

    ZDHC

    Animaties Mister Watson

    Animaties Mister Watson

    Illustraties Digisterker

    Illustraties Digisterker