Een duidelijke animatie briefing. Wat is het?

Het maken van een animatie begint bij een duidelijke animatie briefing. Hierin staat namelijk belangrijke informatie voor het concept en de uitwerking. De briefing is ook meteen de eerste stap in het animatieproces als wij samen aan de slag gaan.

Animatie briefing als startpunt

De input uit de briefing volgt uit onze gespreksstof tijdens het intakegesprek. Daarin duiken we dieper in op wie jullie als bedrijf of organisatie zijn en wat er precies verteld moet worden. Zo’n briefing is dus erg belangrijk. Het is het begin van het animatie project en die gaan we sterk beginnen. Een goed begin is immers het halve werk.

Wat staat er in een animatie briefing?

De onderstaande punten komen terug in de briefing. Deze staan ook allen verwerkt in het template voor de animatie briefing die je onderaan de blog kunt downloaden.

  • Wie ben je als bedrijf
  • Soort animatie
  • Wat wil je vertellen
  • Wat is het doel
  • Wie is de doelgroep
  • What’s in it for them
  • Tone of voice
  • Call to action
  • Het platform
  • De deadline

Onderdelen animatie briefing toegelicht.

Wie ben je als bedrijf?

Om een goed beeld te krijgen van wie je bent als bedrijf, is het belangrijk om kort te vertellen: waar je bedrijf voor staat; wat jouw bedrijf doet; en waarom. Hoe beknopter we dit kunnen formuleren, hoe beter. Daarmee hebben we het verhaal achter je bedrijf namelijk scherp.

Soort animatie

Niet geheel onbelangrijk natuurlijk, het type animatie dat je voor jouw bedrijf wil laten maken. Gaan we iets in de animatie uitleggen? Een concrete boodschap overbrengen? Cijfers communiceren of willen jullie knallen op Social Media? Na deze belangrijke keuze kan er gefocust worden op de inhoud.

Wat wil je vertellen?

Wat is precies het onderwerp van de animatie. Waar moet het over gaan? Bij dit punt ga je alvast nadenken over een grove verhaallijn. Dit is een schets die later gebruikt kan worden voor het schrijven van het script.

Wat is het doel van de animatie?

Elke media-uiting heeft een doel, zo ook een animatie. Zonder doel, is het voor de toeschouwer niet duidelijk waar naartoe wordt gewerkt of wat hij of zij hiermee kan bereiken. Vraag jezelf daarom af, wat willen we precies bereiken met ons verhaal en deze animatie? Wil je bijvoorbeeld een nieuw product op de markt brengen, de naamsbekendheid van jouw bedrijf vergroten of een nieuwe doelgroep aanboren? Er zijn veel mogelijkheden en van daaruit is het belangrijk om per animatie niet meer dan 2 doelen te formuleren.

Wie is je doelgroep?

Voor wie wil je de animatie laten maken. Kortom, wie is je doelgroep? Zijn het jongvolwassenen of wil je 65 plussers aanspreken? Wanneer het nodig is om specifieker te zijn – denk bijvoorbeeld aan geslacht, seksuele voorkeuren, huidskleur, etc. – dan is het erg fijn als je dit van tevoren al duidelijk op papier hebt staan. De tone of voice en het script worden namelijk beïnvloed door je doelgroep. En daar worden de schrijfstijl en de sfeer op afgestemd. Doordat we de doelgroep in een vroeg stadium concreet hebben, voorkomen we dat we later de plank misslaan.

What’s in it for them?

Je kijkers vragen zich meteen af, what’s in it for me? Wat heb ik aan deze animatievideo, wat kan ik ermee, wat haal ik eruit. De video dient daarom niet gericht te zijn op de specs van jullie bedrijf, maar op de behoeftes van de doelgroep. Waar zit hun probleem en hoe lossen jullie producten of diensten dat probleem op. Je wilt hen overtuigen, informeren, activeren, en daarvoor bieden we hen in ruil waardevolle content die impact maakt.

Tone of voice

De tone of voice bespraken we net al kort bij het bepalen van de doelgroep. Het gaat hierbij om de sfeer in de animatie en een bepaalde emotie neerzetten. Gaan we bijvoorbeeld voor zakelijk en formeel, of mag het lekker informeel. Dit heeft natuurlijk ook te maken met wie de doelgroep is, welke connectie je al met deze doelgroep hebt, hoe zij graag worden aangesproken en in welke ‘omgeving’ zij zich prettig voelen. Zeer belangrijke keuzes bij de start van het animatieproject!

Call to action

Zonder een goede afsluiting is het verhaal natuurlijk niet rond. Vanuit het doel dat je hebt geformuleerd, kun je gaan nadenken over de call to action. Wat wil je dat je doelgroep gaat doen na het bekijken van de animatie. Wil je de toeschouwers bijvoorbeeld naar een specifieke landingspagina met meer informatie leiden, moeten ze zich ergens voor aanmelden of wil je dat ze jouw animatie gaan delen?

Het platform

Een heel ander aspect, maar uiteraard slim om van tevoren over na te denken. Het type platform heeft namelijk veel invloed op de technische vereisten van de animatievideo. Denk aan het formaat en de minimale en maximale lengte van de animatie. Maar ook aan de tone of voice. Als de animatievideo bijvoorbeeld bedoeld is voor LinkedIn, dan weet je dat de sfeer van de animatie wellicht zakelijker moet zijn dan voor platforms als Instagram of Facebook. Je kunt ook mijn animaties op Instagram of LinkedIn bekijken ter illustratie.

De deadline

Het liefst is de animatie de volgende dag al klaar, maar dat is natuurlijk niet realistisch. Er komt veel kijken bij het maken van een animatie. Met name wanneer we het over bewegende animaties hebben. Samen met copywriters, voice over artiesten en sound designers wordt de animatie in verschillende fases opgebouwd. Het is daarom goed om te weten wat de deadline is en of daar flexibiliteit in zit. Op basis hiervan kijken we naar de mogelijkheden die binnen dit timeframe passen.

Al deze slimme tips vind je in mijn animatie briefing template. Deze download je eenvoudig via onderstaande link. Zo zorg je ervoor dat je goed voorbereid een animatieproject ingaat. En dat we samen een duidelijk beeld krijgen van jouw verhaal.

?
Deze website verzameld data via Google Analytics. Klik hier to opt in. Klik hier to opt out.
×