Animaties voor Social media, hoe werkt het?

Animaties zijn op Facebook en Instagram niet meer weg te denken, maar vergeet LinkedIn ook zeker niet. Video’s doen het nou eenmaal goed, ook op Social media. Waarom is dat? Hieronder ga ik daar verder op in en geef ik meer uitleg over wat een social animatie is en kan doen.

Wat is een social animatie

Tekst versus video

In plaats van een lang stuk tekst te lezen op Instagram, Facebook of LinkedIn, kijken we er veel liever een video over. Vooral als het gaat om marketing of een meeslepend verhaal. Want in een animatie kan je erg goed inspelen op het gevoel van iemand en een bepaalde sfeer neerzetten met kleur, muziek, stemgeluid en een pakkend script. Omdat lange stukken tekst op Sociale media niet een van onze favoriete dingen is, raad ik ook altijd af om veel tekst in beeld te gebruiken. En dan ook vooral tekst die niet ondersteunend is aan de voice over en het beeld. Omdat je op deze manier veel meer denkkracht vraagt van je kijker. Met ondersteunde tekst bedoel ik woorden uit de voice over, die je graag wil uitlichten. Het is dus geen tekst die niet voorkomt in het script.

De eerste seconden

Vaak scrollen we na enkele seconden weer verder bij een post, het moet onze aandacht eigenlijk meteen pakken. Het bedrijf, merk of de organisatie achter de post kan hier invloed op hebben, maar nog meer de inhoud van de animatie. En dan nog belangrijker, de eerste paar seconden van die animatie. Die moeten echt binnenkomen. Niemand kijkt graag naar een stilstaand of geanimeerd logo wat niet veel zegt, vooral als dit ook nog langer dan 5 seconden in beeld staat. Dan scrollen we liever verder. Want er is vast ergens anders iets dat ons nieuwsgieriger maakt. En dat is natuurlijk erg jammer, kans gemist!

Aandacht trekken

De eerste paar seconden moeten je kijker dus nieuwsgierig maken. Dit kan je op verschillende manieren bereiken, ik zal er hier een paar toelichten:

  • Door te beginnen met een goede oneliner in het script. Bijvoorbeeld een schokkend feit, een slimme grap of een leuke woordspeling.
  • Door meteen te beginnen met de inhoud, dus niet aftrappen met een logo animatie of een standaard introductieslide.

De duur

Daarna kan je verder met hetgeen je wil vertellen. Maak dit lekker kort, maar krachtig. Probeer van de inhoud geen naslagwerk te maken, maar daar help ik je uiteraard graag mee. Een animatie op Facebook en Instagram werkt het beste als het niet langer duurt dan 30 seconden. Dit zijn ongeveer 6 a 7 korte zinnen die je daar in kwijt kunt. Als je toch meer te vertellen hebt, dan kan je Social Media gebruiken om een teaser van de volledige animatie te delen. In deze teaser, maak je de kijker als het ware nieuwsgierig naar de volledige video, die ze dan kunnen bekijken op bijvoorbeeld jouw website of YouTube. En zo maak je het niet te lang op deze Social Media kanalen.

Jouw doelgroep

Je doelgroep bepaalt uiteindelijk welk kanaal je het beste kunt inzetten. Ga je voor de zakelijke markt, of grote bedrijven en organisaties. Dan werkt LinkedIn erg goed. Consumenten zitten met name op Instagram en Facebook. Waarbij de leeftijd van Instagram gebruikers tot ongeveer 40 jaar gaan. Zijn de gebruikers op Facebook gemiddeld gezien 40+.

Jouw doelgroep

Het is bij alle kanalen sowieso wel goed om door te linken naar een landingspagina waarin je meer informatie geeft over het product of merk uit de animatie. Zo maak je het verhaal mooi rond. Hiermee richt je je ook op een stukje awareness, de bekendmaking van je product of merk bij je doelgroep. Daarna kan je overgaan op het vereisen van een handeling van je doelgroep, bijvoorbeeld investeren in je merk of het doen van een aankoop.

Campagne

Bij een Social Media campagne is het dus ook belangrijk om te bepalen op welk niveau je wilt gaan communiceren. Nog helemaal in het begin, ze kennen je bedrijf of product dus helemaal niet, of een later stadium waar er kennis is, maar ze enthousiast moeten worden gemaakt over jouw merk of product. Dit zijn allemaal belangrijke stappen tijdens het animatieproces waar ik je graag mee help.

Plannen voor een animatie op Social media? Of er graag een keer over sparren? Don't be a stranger en stuur mij vrijblijvend een bericht.

?
Deze website verzameld data via Google Analytics. Klik hier to opt in. Klik hier to opt out.
×