Uitleganimaties. Wat zijn het precies?

Een uitleganimatie is, zoals de naam al zegt, een animatie waarmee je iets kunt uitleggen. Dit kan natuurlijk van alles zijn. Bijvoorbeeld het verhaal achter je bedrijf of organisatie, een nieuw product dat je op de markt wil brengen, of wat jij als bedrijf kunt betekenen voor je doelgroep.

Animatievideo

Deze boodschap wordt vervolgens overgebracht in de vorm van een mooie en heldere animatievideo. Maar wat zijn de belangrijkste elementen in zo’n uitleganimatie, ook wel explanimation genoemd? Hieronder ga ik daar graag op in!

Wat is een uitleganimatie

Waar je aan moet denken bij een uitleganimatie.

Het verhaal

Een helder verhaal met een duidelijke boodschap. Dat is natuurlijk onmisbaar in een uitleganimatie. Daarbij moeten de stappen die je wilt uitleggen van te voren helder uiteen zijn gezet. Zo kunnen we de uitleg perfect omzetten naar een goed script.

Animatie briefing

Misschien heb je het verhaal voor de uitleganimatie al meteen duidelijk, maar dat is zeker niet altijd het geval. Kun je hier nog wat hulp bij gebruiken? Maak dan zeker gebruik van mijn tips voor een goede animatie briefing.

In een animatie briefing ga je dieper in op wat jij precies wilt gaan vertellen in een animatie. Dit proces kun je zelf oppakken aan de hand van mijn briefing template, waarop we het vervolgens tijdens ons intakegesprek bespreken. Maar het is ook zeker mogelijk om dit samen te doen. Neem gerust contact op voor de mogelijkheden.

De tijdsduur

Je zou misschien denken dat de duur van een uitleganimatie niet zoveel uitmaakt. Maar dat is zeker wel het geval. De beste tijdsduur is rond een minuut, waarbij het uit kan lopen tot ongeveer 1,5 minuut.

Waarom de lengte van een animatie van belang is

Omdat onze concentratieboog steeds korter wordt. Dit is het gevolg van snelle technologische veranderingen, de wijde wereld van het internet en de opkomst van sociale media. We nemen zoveel informatie op, en krijgen vaak veel prikkels binnen. En daar zijn we op een gegeven moment een beetje aan gewend geraakt. Dus wanneer iets erg lang duurt of niet lang genoeg onze aandacht vasthoudt, dan klikken we het weg of scrollen we verder.

Animaties voor social media

Daarnaast heeft ook zeker het platform, waarop de uitleganimatie komt te staan, invloed op de tijdsduur. Sociale kanalen als Facebook, Instagram of LinkedIn vragen bijvoorbeeld om uitleganimaties van nog kortere duur. Hier zal ik meer over vertellen in een volgende blog, waarin ik het ga hebben over animaties voor sociale media.

Elementen uitleganimatie

Naast het verhaal en de tijdsduur zijn er uiteraard meer elementen belangrijk in een uitleganimatie.

Animatie script

Allereerst is dat het script. Dit is de leidraad van de animatie, gebaseerd op het verhaal dat jij wil gaan vertellen. Dit aspect benoemde ik ook al kort in mijn blog over animaties maken met impact.

Animatie branding

Als tweede is dat de branding van de animatie en de afstemming daarvan op het script. De branding is de look and feel van je uitleganimatie, deze moet goed passen bij jouw bedrijf of organisatie. Zeker ook omdat je doelgroep het onbewust gaat associëren met wie je bent. Tegelijkertijd moet de branding goed passen bij de markt waarin je opereert. Dit kan een zakelijke markt zijn, de consumentenmarkt of juist de zorgsector. Het is het belangrijk de stijl daarop af te stemmen.

Animatie stijl

In het verlengde van de branding ligt de animatiestijl. De branding moet zoals uitgelegd aansluiten bij jouw bedrijf, jouw doelgroep en jouw markt. Daarnaast kiezen we voor een animatiestijl die past bij de boodschap. Heb je bijvoorbeeld te maken met patiënten als doelgroep en zijn dat kinderen? Dan werken vrolijke kleuren en leuke karakters erg goed. Dit maakt het namelijk leuk om naar te kijken. Bekijk de stijlen van mijn werk om te onderzoeken of ze bij jouw bedrijf passen!

Animatie voice-over

Vervolgens is de voice-over een erg belangrijk element. De gesproken tekst zorgt er namelijk voor dat jouw doelgroep zich kan focussen op de animatie. Ook kun je met de stem een stempel drukken op de tone of voice. Het is dus van belang om goed te kijken naar wat voor stemgeluid je wilt gaan gebruiken. Jong en fris, warm en positief, of volwassen en ervaren.

Animatie sound design

Als laatste in dit lijstje van belangrijkste elementen in een uitleganimatie komen we terecht bij het sound design. Dit zijn niet enkel een paar geluidseffecten die we toevoegen. Met goed sound design kan er sfeer, een scherpe timing of een bepaalde emotie teweeg worden gebracht.

Wat kan een uitleganimatie voor jou betekenen?

Een uitleganimatie brengt jouw verhaal – en de informatie over jouw product – op een heel andere manier over dan een website tekst, magazine advertentie of foto op social. Het is een tijdloze en zeer waardevolle toevoeging aan al jouw huidige kanalen en marketinguitingen.

Zo’n animatievideo is natuurlijk een flink investering. Maar het is het dubbel en dwars waard. Met de juiste aandacht voor de verschillende elementen wordt het een knallende explanimation die de juiste snaar raakt bij jouw doelgroep. Het maakt jouw boodschap visueel en in 1 minuut helder!

Een uitleganimatie laten maken?

?
Deze website verzameld data via Google Analytics. Klik hier to opt in. Klik hier to opt out.
×